Gal 1, 13-24, Lk 10, 38-42
Pohostinnosť je v biblickom svete dôležitá a v Lukášovom evanjeliu zvlášť zdôrazňovaná.
Keď Ježiš prichádza do Betánie, Marta prejavuje pohostinnosť tým, že víta Ježiša v dome, ktorý zdieľa so svojou sestrou Máriou. Potom sa zaoberá úlohami obsluhy ich hosťa. Hoci nám nie je presne povedané o aké úlohy ide, predpokladá sa, že začala pripravovať jedlo.
Jej sestra Mária zatiaľ sedí pri Ježišových nohách a počúva jeho slová. Namiesto toho, aby prevzala úlohu, ktorá sa od žien v jej kultúre očakáva, zaujme svoje miesto pri Ježišových nohách. Zaujme pozíciu poslucháčky, ktorá sa učí pri nohách rabína, čo bola úloha tradične vyhradená pre mužov.
Tento príbeh naberie rýchly spád, keď Marta, rozrušená svojimi mnohými úlohami, prichádza k Ježišovi a pýta sa: „Pane, nedbáš, že ma sestra nechá samu obsluhovať? Povedz jej, nech mi pomôže!“
Mnohí, ktorí čítajú alebo počujú tento príbeh, môžu fandiť Márii v jej narušení tradičných rolí. Mnohí sa môžu vcítiť aj do Martinej nevôle voči svojej sestre, že ju nechala robiť všetku prácu. Ježišova odpoveď Marte sa zdá byť menej empatická, karhá ju za jej roztržitosť a starosti a chváli Máriu: „Marta, Marta, staráš sa a znepokojuješ pre mnohé veci, a potrebné je len jedno. Mária si vybrala lepší podiel, ktorý sa jej neodníme.“
Problém s Martou nie je v tom, že je zaneprázdnená obsluhou a poskytovaním pohostinstva. Iste, Ježiš túto službu blížnemu mnohokrát odporúča, najmä v podobenstve o milosrdnom Samaritánovi, ktoré bezprostredne predchádza príbehu Márie a Marty. Problém Marty nie je v jej službe, ale skôr v tom, že je znepokojená a roztržitá. Slovo preložené ako „znepokojený“, periespato, má základ v slove „ťahania, alebo ťahania rôznymi smermi“.
Martine starosti nenechávajú priestor pre najdôležitejší aspekt pohostinnosti – láskavú pozornosť k hosťovi. V skutočnosti porušuje všetky pravidlá pohostinnosti tým, že sa snaží zahanbiť svoju sestru pred hosťom a tým, že svojho hosťa žiada, aby zasiahol do rodinného sporu. Zachádza dokonca tak ďaleko, že obviňuje Ježiša, že sa o ňu nestará (-Pane, nedbáš, že ma sestra nechá samu obsluhovať?).
Martine starosti a znepokojenie jej bránia byť skutočne prítomná s Ježišom a spôsobujú, že vráža klin medzi sestru a seba a medzi Ježiša a seba. Vynechala „jednu vec potrebnú“ pre skutočnú pohostinnosť. Niet väčšej pohostinnosti ako počúvať svojho hosťa. O čo viac, keď je hosťom Ježiš! Ježiš teda hovorí, že Mária si vybrala tú lepší podiel, ktorý jej nebude odňatý.
Ježišove slová Marte možno vnímať skôr ako pozvanie než pokarhanie. „Marta, Marta, staráš sa a znepokojuješ pre mnohé veci, a potrebné je len jedno“. Jediné, čo je potrebné, je, aby Marta prijala Ježišovu milostivú prítomnosť, počúvala jeho slová, aby vedela, že si ju necení len pre to, čo robí alebo ako dobre to robí, ale že v jeho priateľstve.
Pozrite tiež:
https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/555-utorok-27-tyzdna
https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/1453-utorok-27-tyzdna-2
https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/1887-utorok-27-tyzdna-18
https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/2319-utorok-27-tyzdna-19