Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Farnosť Turzovka

Rímskokatolícka Cirkev

Jer 17,5-8, 1 Kor 15,12.16-20, Lk 6, 17. 20-26

Keď chceme niečo zdôrazniť zvykneme to dať do kontrastu:

Čierne na bielom; v protichodných farbách. Aj sa tak hovorí.

Biblická reč je často vyjadrená takýmto štýlom. Je často v čo najostrejšom kontraste. Vidíme to aj v dnešných čítaniach.

Prvé čítanie predkladá kontrast medzi prekliatím a požehnaním. V protiklade je spoliehanie na človeka, alebo na Boha. Podobné kontrasty nájdeme aj v 1. žalme (medzispev).

Pokušenie, spoľahnúť sa na človeka, ktorého máme takmer po ruke, miesto spoľahnutia sa na neuchopiteľného Boha bolo pokušením pre jednotlivca, ako aj pre celý národ.

Čítame: „Zlorečený človek, ktorý sa spolieha na človeka a jeho srdce sa vzďaľuje od Pána“, v protiklade s: Požehnaný človek, čo dúfa v Pána, Pán bude jeho oporou.

Vo Svätej zemi je strom vzácny. Preto tento protiklad dopĺňa poukázaním na tamarišku zasadenú na púšti, neuzrie prichádzať blaho, svoj domov bude mať v suchopárnej pustatine, so stromom zasadeným pri vode, ktorý k potoku vystiera korene; nebude sa báť, keď príde horúčosť, jeho lístie zostane zelené; ani v suchom roku nebude mať starosti a neprestane rodiť ovocie.“

Zdá sa, ako keby vôbec nebolo správne ani možné dôverovať iným ľuďom. Prorok však nehovorí o tom, že by si ľudia vo všeobecnosti nemali dôverovať. To by viedlo k vzájomnému upodozrievaniu, kontrolovaniu či špehovaniu a zo života by sa stalo peklo.

Jeremiáš hovorí tak národu, lebo zabudol na Boha. Maličké Judské kráľovstvo sa ocitlo uprostred bojov, ktoré zvádzali dve veľké ríše; Egyptská a Babylonská. Jeruzalemský kráľ Joziáš sa do toho zamiešal a v roku 609 vytiahol proti vojskám faraóna Necha, no utrpel veľkú porážku a zahynul. Babylon ho nepodržal, naopak národ sa dostal do jeho zajatia.

Jeremiáš takto prežil aj svoju vlastnú nešťastnú situáciu. Všetci sa obrátili proti nemu a on sa cítil opustený a sám. Boh ho učí, aby sa nenechal znechutiť protivníkmi a napriek negatívnym pocitom dôveroval v Božiu pomoc (Jer 15,19n). Slová nášho čítania by tak boli Jeremiášovou odpoveďou Bohu a jeho osobným vyznaním viery.

Responzóriový žalm je akoby Jeremiášovou modlitbou:

Opakovali sme: Blažený človek, čo v Pána skladá dôveru. Je v ňom tiež porovnanie človeka hriešneho a spravodlivého.

Blažený človek, čo nekráča podľa rady bezbožných... Je ako strom zasadený pri vode. No nie tak bezbožní, veru nie; ...ale cesta bezbožných vedie do záhuby. 

Aplikácia pre kresťanov:

Iba Kristus realizuje ideál spravodlivého človeka, ktorý je opísaný v žalme.

Tok vody je symbolom Božieho života a strom je symbol plodnosti Božieho života, na ktorej sa účastní človek.

Žalm nás uvádza na cestu, ktorá vedie k životu a šťastiu a žaltár je cesta, na ktorej môže spravodlivý nájsť možnosť zamilovať sa do Božieho Slova a meditovať ho dňom i nocou, aby sa stalo dychom jeho duše a vyjadrením jeho stáleho rozhovoru s Bohom.

V evanjeliu vysvetľuje Pán Ježišu zákon svojho kráľovstva tiež v protiklade: trojitou pochvalou a trojnásobným beda.

Nejde tu o vyhlásenie definitívnych rozsudkov nad bohatými, smejúcimi sa atď. Lukáš ale ukazuje, že zatiaľ čo chudobní a plačúci vnímajú rovnako svoju pozemskú núdzu, ako aj svoju eschatologickú nádej, bohatí a sýti sú v pokušení žiť len v svojom bohatstve a vo svojej sýtosti, a nič neočakávajú. Sama chudoba a núdza nádejou nie je, nádejou je Boh a v núdzi sa s ním často viac počíta.

Ako byť tým blahoslaveným človekom o ktorom hovorí Pán Ježiš? Ako nebyť zlorečeným, ale požehnaným človekom? Ako byť tým blaženým človekom čo v Pána skladá dôveru?

Možno nám napovie prednáška jedného (pre mňa neznámeho) profesora:

Plná aula poslucháčov. Profesor má prednášku o spoločenskom priadku, zákonoch. Obráti sa k jednej študentke: Vy v modrom ako sa voláte? - Alexis. Profesor tvrdo: Hneď opusťte aulu a viac sa tu nevracajte. Ona urobí prekvapené gesto. Profesor: Povedal som, opusťte sálu. Šokovaná odíde.

Ostatní poslucháči sú zaskočení, v aule je úplné ticho. Profesor pokračuje v prednáške: Čo považujete za najdôležitejšie pre spoločenský poriadok, za nastolenie pokoja v spoločnosti? Odpovede: Dobrá vláda, neskorumpovaní politici, dobré hospodárstvo... Jeden povie: Spravodlivosť.

Profesor na neho ukáže: Dobre! Spravodlivosť! Prečo ste neprotestovali proti mojej nespravodlivosti keď som vyhodil Alexis? Obrátil sa aj k ostatným: Prečo sa nikto nepýtal, prečo som ju vyhodil? Bali ste sa, že u mňa stratíte, že vám to pri skúškach zrátam? Nikdy nevybudujete dobrú prosperujúcu spoločnosť, ak sa nezaangažujete za spravodlivosť. A nastoliť spravodlivosť nie je ľahké!

Nezaznieva tu niečo z dnešného Božieho slova? Skôr veľmi veľa! Je to o dôvere vo veci tohto sveta – postavenie, bohatstvo, pokojný život, doštudovať. Je tu „Beda“ a „Zlorečení“; a je tu „Požehnaní“, či „Blahoslavení“. Vyber je na nás!

Turzovka, 16.2.2025

Pozrite tiež: 

https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-v-nedele-a-sviatky/2034-6-nedela-v-cezrocnom-obdobi-19

https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-v-nedele-a-sviatky/3334-6-nedela-v-cezrocnom-obdobi-22 




Prihlásiť

Prihláste sa do svojho účtu

Užívateľské meno *
Heslo *
Zapamätať

Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, všetky práva vyhradené.

Copyright © 2014 - 2022.

Created by Silvester Judák.

Tvorba farských webov.