Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Farnosť Turzovka

Rímskokatolícka Cirkev

Uvedenie do čítaní:

1. čítanie, Iz 25,6-10a

Sv. Hieronym hovorí o Izaiášovi, že je prorokom Starého zákona. Preto nečudo, že aj dnešnú nedeľu opäť čítame z jeho knihy.

Dnes je to z prvej knihy Hrozby a prisľúbenia, z 8. časti Izaiášova apokalypsa.

V prvej časti knihy hovorí Izaiáš proti intrigám politických vodcov v Jeruzaleme, proti ustavičným sociálnym prečinom, proti náboženským úkonom, za ktorými sa skrýva utláčanie chudobných, a proti každej náboženskej formalite.

Vážnosť a naliehavosť svojho posolstva prorok zosilňuje ohlasovaním a hrozbou Božieho súdu a Božích trestov. Táto „Izaiášova apokalypsa“ však končí optimisticky. Pred týmto textom je Ďakovná pieseň. Prvý verš 25. hlavy z ktorej je dnešný úryvok začína: Pane, Bohom si mi, zvelebujem ťa, chválim tvoje meno, veď si zázračne uskutočnil dávne ustanovenia s pevnou vernosťou! Ďalej píše o tom, že mestá a paláce cudzincov, ktorí zajali starozákonný ľud sú zborenisko a Boh sa stáva nádejou pre jeho ľud. A začína odsek Blaženosť zachránených.

Ako slávnostnú kráľovskú hostinu, dokonca bez náznaku smútku a smrti, tak nejako si prorok predstavuje príchod mesiášskeho kráľovstvo.

Výklad:

Pán zástupov vystrojí na tomto vrchu všetkým národom hostinu s mnohými jedlami: hostinu s výborným vínom, so šťavnatými jedlami, s vínom najjemnejším.

Boh je tu predstavený ako konečný víťaz a hostiteľ ľudu. Hostina symbolizuje spoločenstvo s Bohom v priateľskej láske.

Je to aj oslava Božej vlády:

Strhne na tomto vrchu závoj, ktorý zahaľoval všetkých ľudí, a prikrývku, čo zakrývala všetky národy.

Boh prekoná a zničí smrť i zármutok – závoj sa používal pri smútočných udalostiach. Teda Boh odstráni smútok.

„Závoj“ a „prikrývka“ – podľa iného výkladu je to vrstva zeme pokrývajúca pochovaných, teda smrť; Tento výklad je možný na základe ďalšieho verša:

Zničí smrť navždy; zotrie Pán, Boh, slzu z každej tváre a hanbu svojho ľudu odstráni z celej zeme, lebo Pán prehovoril.

„zničí smrť raz a navždy“: jednoznačné potvrdenie toho, o čom hovorili metafory „prikrývka“ a „závoj“. Nasleduje chválospev na moc Božiu:

V ten deň povedia: „Hľa, náš Boh, v neho sme dúfali a on nás spasí. On je Pán, v ktorého sme dúfali. Jasajme a radujme sa z jeho spásy. Pánova ruka spočinie na tomto vrchu.“

Úvaha

Nedávno sme v prvom čítaní počuli o tom, ako Boh chce, aby bol jeruzalemský chrám pre všetky národy. Podobné zamyslenie vyjadruje aj dnešné 1. čítanie. Tentoraz je to sviatok pre všetky národy. Počuli sme: Pán zástupov vystrojí na tomto vrchu všetkým národom hostinu s mnohými jedlami: hostinu s výborným vínom, so šťavnatými jedlami, s vínom najjemnejším.

Ten istý prorok s radosťou, ale aj s výstrahou ohlasuje

Tvoje brány budú stále otvorené, nezatvoria sa vo dne v noci, aby ti priniesli bohatstvo národov a priviedli ich kráľov.

Lebo národ a kráľovstvo, čo ti neslúži, bude zničené, národy budú celkom spustošené. (Iz 60: 11–14).

Poznámka o hrozbe opäť znie: „Všetci pozostalí zo všetkých národov zúčastňujúcich sa na jeruzalemskej výprave budú každoročne uskutočňovať púte, aby sa klaňali kráľovi - Pánovi zástupov - a slávili sviatok stánkov. A tí z národov zeme, ktorí sa neponáhľajú do Jeruzalema, aby sa klaňali kráľovi, Pánovi zástupov, budú bez dažďa . (Od 14,16-17). Posledný citovaný verš je tou výstrahou.

Prorok Zachariáš pokračuje v myšlienkach dnešného čítania: „V budúcnosti prídu národy a obyvatelia mnohých miest . Obyvatelia jedného mesta, idúci do druhého, povedia: Poďme obľubovať Pána a hľadať Pána zástupov! - a idem tiež. A tak príde veľa národov a ľudu, aby hľadali Pána zástupov v Jeruzaleme a získali si u neho priazeň. (8, 20–22).

Dnešné prvé čítanie ukazuje aj na výhody, ktoré národy získajú príchodom k Pánovi. Pán Boh zotrie slzy z každej tváre, zbaví hanbu svojho ľudu po celej zemi ,

Tieto slová sa neskôr odrazia v poslednej knihe Svätého písma, v ktorej sa píše o šťastí tých, ktorí sú zachránení v nebi: Už nebudú hladovať, už nebudú smädiť a nebude na ne dopadať ani slnko, ani horúčava, pretože Baránok, ktorý je v strede trónu, ich bude pásť a viesť. ich k prameňom vôd života: a Boh im zotrie každú slzu z očí. (Zjv 7,16–17) . A tiež: Nebude žiaden smútok, nijaký krik, nijaké ťažkosti, pretože staré sa pominulo. (Zjv 21,4).

Prorok tie časy ďalej popisuje: I bude tam chodník, cesta: cestou svätou sa bude volať, nečistý po nej neprejde, len môj ľud pôjde po nej, ani prostoduchí tam nezblúdia.

Nebude tam leva a dravá zver ta nevystúpi, nenájde sa tam; len vykúpení budú kráčať.

A Pánovi vyslobodení sa vrátia, s jasotom prídu na Sion. Ustavičná radosť bude na ich hlavách, radosť a rozkoš dosiahnu a zmizne starosť a vzdychanie. (Iz 35, 8–10).

--------

Odpoveďou na toto Izaiášovo prisľúbenie je túžba po spoločenstve s Bohom, vyjadrená v responzóriu „Budem bývať v dome Pánovom mnoho a mnoho dní.“ Ako aj výber samotného žalmového medzispevu: Pán je môj pastier... (Ž 22)

 

  1. čítanie, Flp 4,12-14.19-20

Apoštol vyjadruje vďaku kresťanom vo Filipách za to, že mu poslali materiálnu pomoc.

Bratia, viem žiť skromne a viem aj oplývať. Všade a všetko som sa už naučil: byť sýty

Viem žiť skromne a viem žiť aj v hojnosti. Všade a všetko som sa už naučil: byť sýty aj hladovať, mať hojnosť i núdzu trieť

Človekovi môže ublížiť aj chudoba aj hojnosť.... Aby nás nezaťažoval ani nedostatok, ani prebytok, potrebujeme na to pomoc od Pána. Preto apoštol hovorí:

„všetko môžem v tom, ktorý ma posilňuje.“

Svätý Pavol nám v tomto verši prezrádza kde sa v ňom brala sila k správnemu postoju a úžasnej činnosti, ktorú konal.

Tento postoj je postojom Pavlovej viery, nakoľko toto všetko dokáže preto, lebo sa opiera o Pána

A predsa ste dobre urobili, že ste mi prejavili účasť v mojom súžení. Môj Boh splní každú vašu túžbu podľa svojho bohatstva v sláve v Kristovi Ježišovi.

A Bohu a nášmu Otcovi sláva na veky vekov. Amen.

V závere Pavol vyjadruje istotu viery, že Pán odmení tým, ktorí ho obdarovali.

A Bohu a nášmu Otcovi sláva na veky vekov. Amen.

A oslavuje zato i Nebeského otca.

Úvaha (Karol Moravčík):

Keď sa politici usilujú o moc, občas sa uchyľujú k sebahecovaniu: „Áno, môžeme!“ Pred pár rokmi tieto dve slová boli heslom volebnej kampane terajšieho amerického prezident. Vtedy bol ešte neznámy, jeho strana prehrávala voľby, a on bol černoch. Neskôr si toto heslo požičali aj politici na Slovensku. Nakoľko naozaj veríme politikom, čo všetko môžu, to je iná otázka. Našťastie nikomu z nich nenapadne tvrdiť: môžem všetko.

S takýmto tvrdením nás však prekvapuje apoštol Pavol v závere jeho Listu Filipanom. Apoštol píše: „Všetko môžem v tom, ktorý ma posilňuje.“ Niektorí kresťania radi citujú tieto slová. Vyjadrujú odhodlanie, sebavedomie i veľkú dôveru v Boha. Ak by tam bola len prvá veta, mohli by sme si myslieť, že autor výroku má vypité alebo sa zbláznil. Apoštol však dopĺňa: všetko môžem v tom, ktorý ma posilňuje. Tento dodatok – môžem v Kristovi, ktorý ma posilňuje – dáva týmto slovám význam a váhu. Predsa, zostáva otázka, ako to apoštol presne myslel, a zvlášť iná dôležitá otázka: či niečo podobné môžeme aj my skúsiť (že môžeme všetko v Kristovi).

Pozrime sa na súvislosti, v rámci ktorých odzneli apoštolove slová. Vieme, že list Filipanom písal Pavol z väzenia. Na záver sa im chcel osobitne poďakovať za dary, ktoré od nich dostal, a tým ich aj ubezpečiť, že všetko došlo v poriadku. Možno to boli nejaké veci, pravdepodobne aj peniaze. Súčasne chcel nadľahčiť svoju situáciu a povedať: Nerobte si o mňa starosti! Ja vydržím a napokon nič až tak nepotrebujem, všetko som už preskákal, a zvládol som to – lebo všetko sa dá v Kristovi, ktorý ma posilňuje. Trochu si vieme predstaviť, na čo Pavol myslel. Jeho život, odkedy sa stal kresťanom a apoštolom, bol krásny, ale súčasne ťažký. Krásny nebol v tom, že sa mu všetko darilo. Krásny bol preto, lebo našiel vnútorný pokoj a istotu, našiel seba v Kristovi. Ťažký bol z toho istého dôvodu. Keďže ohlasoval zachraňujúcu lásku Boha v Kristovi, narážal na nepochopenie až nenávisť tých, ktorí Ježiša ako Krista odmietali. A keďže nešlo pri ohlasovaní Krista o hocičo, ale o to, ako žiť, ako veriť, ba ako si uctiť Boha, Pavol narazil mnohokrát najmä medzi vlastnými.

Môžem to dosvedčiť z vlastnej skúsenosti. Nikdy mi žiadni komunisti, ateisti, eštebáci neublížili tak ako ľudia, čo si namýšľali, že sú správni katolíci, a zároveň si osobovali súdiť a šikanovať ostatných katolíkov. V mene čoho? Nuž, v mene svojej predstavy o Bohu či skôr chápania cirkevných zvyklostí. Súčasný pápež takýchto ľudí nazýva rigoristi, uniformisti, prospechári v cirkvi. Ak je niekto nepriateľ náboženstva, veľa od neho nečakáme, jeho zloba sa nás nemôže osobne dotknúť. Ale zažiť od vlastných odmietanie a nenávisť, to je iná vec. Takúto náboženskú nenávisť zažil Ježiš medzi vlastnými. Konfrontácia Ježiša s týmito ľuďmi je aj v pozadí dnešného evanjelia (Mt 22,1-14). Sme Bohom pozvaní na hostinu – to je Ježišov program pre nás. Sme pozvaní na slávnosť lásky inšpirovanej samotným Bohom. Ale ako hovorí Ježiš, mnohí pozvanie neprijímajú. Majú vlastný program, v ktorom ide o moc, prestíž a peniaze. Odmietajú prijať Božie pozvanie, lebo by sa museli prispôsobiť konceptu Božej lásky a ostatní by netancovali podľa ich nôt. Matúšovo evanjelium dokonca hovorí, že títo ľudia radšej zabijú Božích poslov, akoby prijali Božie pozvanie.

Podľa akých nôt spievame a tancujeme my? Máme nejaký vlastný program alebo sme za svoj program prijali evanjelium? Ak sme ho prijali za svoj, poznáme to podľa toho, že aj keď sme unavení a vyčerpaní a všetkého máme dosť, predsa pokračujeme a vládzeme. V takom prípade sa rodičia obetujú pre svoje deti, aj keď nevedia, či sa dočkajú vďaky. Lekári a zdravotníci sa obetujú pre pacientov, aj keď sú nedocenení a robia nadprácu. Kresťanskí misionári sa venujú ľuďom s nebezpečnými chorobami a riskujú, že sa sami nakazia. Muži a ženy v cirkvi sa obetujú pre cirkev, aby v nej vládol duch radosti a slobody, úcty a pokory – jednoducho duch evanjelia – aj keď sa nájde dosť iných kresťanov, čo len zazerajú a nadávajú tým angažovaným do liberálov. Všetko môžem v Kristovi, ktorý ma posilňuje... To „všetko“ neznamená nejaké plány a projekty, ktoré by sme niekomu nasľubovali splniť. Slovo „všetko“ označuje vnútornú radosť a pokoj z toho, čo robíme a čo veríme. Tak to myslel Pavol. V Kristovi sme našli svoju oporu a zdroj lásky. Vždy tomu nemusíme ani sami rozumieť, ale je to skúsenosť, že práve toto nás drží, aj keď je niekedy náš život ako na húsenkovej dráhe – raz hore, raz dolu. A treba sa dobre držať, aby sme z tej dráhy nevyleteli. Pavol povie: Mohol som to, lebo ma Kristus držal a posilňoval.

Táto skúsenosť je pravé kresťanstvo. Ak ju máme a žijeme, nedáme si vziať to, čo sme prijali ako vzácne a drahé, či už v súkromnom živote, v spoločnosti alebo cirkvi. Zároveň nezabúdame na svoje bolesti a rany, ani pred nimi neutekáme. Nie sme čistí ako anjeli, ale s apoštolom povieme: Obliekli sme si Krista, našli sme seba, svoju hodnotu cez neho a v ňom. To je ten väčší rámec či koncept ako akýkoľvek vlastný naplánovaný program. On utvára náš život, ním sme obdarovaní, zaň ďakujeme


3. evanjelium, Mt 22,1-14

Toto je posledné z troch podobenstiev adresovaných veľkňazom a zákonníkom. Ide o vlastne o „dvojpodobenstvo“ prvých 10 veršov je podobenstvo o hostine, ostatné sú podobenstvom o svadobnom rúchu.

Komentár:

Ježiš znova hovoril veľkňazom a starším ľudu v podobenstvách: „Nebeské kráľovstvo sa podobá kráľovi, ktorý vystrojil svadbu svojmu synovi.

Nebeské kráľovstvo je živý dej – preto sa nepodobá iba „kráľovi“ z podobenstva ale všetkému, čo tento kráľ robí – celému deju. Ide teda skôr o „Božie kraľovanie“.

Kráľ je Boh. Svadobná hostina je mesiášske šťastie, kráľovský syn je Mesiáš;

Poslal svojich sluhov, aby zavolali pozvaných na svadbu. Ale oni nechceli ísť.

Vyslaní sluhovia sú proroci a apoštoli; pozvaní ktorí odmietajú pozvanie sú Židia. V prvom podobenstve môžeme opäť vyčítať myšlienku známu už z predchádzajúcich nedieľ – veľkňazi a zákonníci nereagovali na Božích poslov, neuverili Božiemu slovu. „Oni nechceli prísť“ – priebežný minulý čas, ktorý vyjadruje trvalý odmietavý postoj.

Znova poslal iných sluhov s odkazom: ‚Povedzte pozvaným: Hostinu som už prichystal, voly a kŕmny dobytok sú pozabíjané a všetko je pripravené; poďte na svadbu!‘ Ale oni na to nedbali a odišli: jeden na svoje pole, iný za svojím obchodom. Ostatní jeho sluhov pochytali, potupili a zabili.

Pozvaní nedocenili dôležitosť toho, že sú „hodni“ takého pozvania a rozhodli sa radšej pre svoje pole, či obchod – svoje záujmy!

Ostatní jeho sluhov pochytali, potupili a zabili.

Neboli len ľahostajní, ale aj agresívni voči prorokom. V predchádzajúcom podobenstve o vinohradníkoch, aj voči synovi.

Kráľ sa rozhneval, poslal svoje vojská, vrahov zahubil a ich mesto podpálil.

Poukaz na zničenie Jeruzalema. Neurobil to v skutočnosti kráľ – Boh, ale dopustil. Ježiš sa snažil zachrániť mesto – plakal nad nim.

Potom povedal svojim sluhom: ‚Svadba je pripravená, ale pozvaní jej neboli hodni. Choďte preto na rázcestia a všetkých, čo nájdete, zavolajte na svadbu.‘ Sluhovia vyšli na cesty a zhromaždili všetkých, ktorých našli, zlých aj dobrých; a svadobná sieň sa naplnila hosťami

Kráľ prikázal služobníkom, aby vyšli na rázcestia (presnejšie „výpadovky z mesta“) a aby zhromaždili „dobrých aj zlých“ – tento motív sa objavuje aj v iných podobenstvách s eschatologickou tematikou (sieť zachytáva dobré i zlé ryby...).

Zhromaždení z ulíc sú hriešnici a pohania – náhradníci.

 Nie je našou úlohou vyjadrovať sa k tomu kto je „dobrý“ a kto „zlý“. Je v našom záujme, aby sme sa podľa svojho svedomia a podľa Božieho slova snažili patriť medzi „dobrých“.

--------------

Dostávame sa k druhému podobenstvu. Druhé podobenstvo „o svadobnom šate“ dopĺňa túto myšlienku v tom zmysle, že napriek tejto nevšímavosti voči Božiemu slovu, človek k Bohu príde. Nemôžeme rozhodovať o tom, či chceme alebo nechceme byť „veční“; môžeme spolurozhodovať o tom, aká bude naša večnosť.

Keď kráľ vošiel pozrieť si hostí, zbadal tam človeka, ktorý nebol oblečený do svadobného odevu.

Čo znamená symbol svadobného rúcha? – Niektorí hovoria, že „posväcujúca milosť“, iní „dobré skutky“. Vlastne toto všetko je pravda ale najbližšie Matúšovmu chápaniu je asi pozitívna odpoveď na Božie volanie a adekvátny spôsob života. Akýsi kontrast k „trvalému odmietaniu“ Božieho volania – teda „každodenné a celodenné áno“ Bohu.

Povedal mu: ‚Priateľu, ako si sem mohol vojsť bez svadobného odevu?‘ On onemel.

Tu kráľ povedal sluhom: ‚Zviažte mu nohy i ruky a vyhoďte ho von do tmy; tam bude plač a škrípanie zubami.‘

Človek, ktorí odpovie na pozvanie, musí mať svadobný odev; nielen prijať pozvanie (napríklad do Cirkvi), mať vieru, ale aj skutky spravodlivosti.

Vraj bolo zvykom s pozvaním na kráľovskú svadbu poslať aj rúcho. Takže by šlo o spreneverenie daru a zneuctenie hostiteľa. To platí aj na spreneverenie Božích darov, jeho volania!

Lebo mnoho je povolaných, ale málo vyvolených.“

- tejto vety sa často bojíme – či Boh aj mňa „vybral“ pritom „vyvolenie“ sa viaže práve na môj súhlas, ktorý Bohu dám, alebo nedám svojim životom...

Mnoho – výraz všeobecnosti, málo – znamená, že nie každý spĺňa podmienky na pozvanie k spáse.

Apel na nás:

Uvedomme si aký bude zlý osud, ak nebudeme reagovať na Božie pozvanie.

Ježiš vyjadruje smútok: Mnohí prídu z východu a západu a budú si sadať s Abrahámom, Izákom a Jakubom v nebeskom kráľovstve. A synovia kráľovstva budú vyvrhnutí do tmy; bude plač a škrípanie zubami (Mt 8,11-12) .

Celý príbeh, ktorý ukazuje, ako Boh pozýva všetky národy na hostinu, ktorú pripravil, je predzvesťou eucharistickej hostiny, na ktorej Kristus dáva seba, svoje telo na jedlo: Ja som živý chlieb , ktorý som zostúpil z neba. Kto bude jesť tento chlieb, bude žiť naveky. Chlieb, ktorý dám, je moje telo pre život na svete. (Ján 6,51).




Prihlásiť

Prihláste sa do svojho účtu

Užívateľské meno *
Heslo *
Zapamätať

Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, všetky práva vyhradené.

Copyright © 2014 - 2022.

Created by Silvester Judák.

Tvorba farských webov.