Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Farnosť Turzovka

Rímskokatolícka Cirkev

Uvedenie do bohoslužby:

Dnešné nedeľné zhromaždenie nás znova chce viesť k zamysleniu nad sebou, nad svojim životom. Občas to robíme, ale pozeráme sa na seba po svojom, očami svojich návykov. Slovo Božie nás vedie k pohľadu Ježišovými očami, či žijeme podľa vôle Kristovej.

Obráťme sa k nemu s pokornou prosbou o odpustenie každého sebectva. 

Uvedenie do čítaní:

  1. Am 6, 1a. 4 - 7

Za časov proroka Amosa sedela na hrade Sionu vláda, ktorá si žila v blahobyte - a biedu národa riešila len rečami. Prorok volá, že skoro skončí tento život povaľačov a pôjdu prvý do zajatia.

  1. 1 Tim 6, 11 - 16

Svätý Pavol Timoteja i nás dnes nabáda, aby sme sa snažili dávať vo svojom okolí dobrý príklad kresťanského života na chválu Kristovi.

  1. Lk 16, 19 - 31

Každý rozumný človek sa snaží pamätať na zadné kolieska. Počúvajme, akú radu nám k tomu dá dnešné podobenstvo.

 

JEŽIŠ REVOLUCIONÁR 

Marxisti, najmä talianski, dávali Ježišovi prívlastok revolucionár. Je tak zobrazený aj vo filme: Evanjelium podľa Matúša. Nečudo, film natočil Pier Paolo Pasolini - marxista z lásky k svojej matke, ktorá bola zbožná.

Dá sa s tým súhlasiť? Ak trochu poznáme situáciu – náboženskú i politickú – v ktorej žil a čítame evanjelia, tak musíme s týmto prívlastkom takmer bezvýhradne súhlasiť. Hovorí o tom snáď každý Ježišov postoj. Postoj k daniam, zbožnosti, sväteniu sobôt, peniazom, bohatstvu, deťom, ženám, hriešnikom...

Na prvý pohľad sa nám nemusí zdať revolučné dnešné podobenstvo, ale to je len prvý pohľad. Dnešným podobenstvom postavil na ruby starozákonný postoj k bohatstvu. To sa považovalo za Božie požehnanie. Chudobný bol Bohom zabudnutý! Teda, viac ako revolučná náuka!

Trochu si to prebehnime! Ako to bolo u ich praotca Abraháma? Získaval stále väčšie pastviny. Keď ustúpil Lotovi, aby medzi nimi nevznikali spory o pastviny. Lot si vybral úrodnejšiu oblasť okolo Sodomy a Gomory, zatiaľ čo Abrahám sa usadil pri menej úrodnom Hebrone. Ale Boh ho pre jeho vernosť požehnal stádami a pastvinami.

Vidíme to aj u jeho vnuka Jakuba, ako ho Boh požehnával u Labana.

Boh požehnal verného Jozefa v Egypte. Po odchode z Egypta dal Boh Izraelu zasnúbenú zem „oplývajúcu mliekom a medom“.

Boh odmenil trpezlivosť Jóba mnohonásobne väčším bohatstvom ako pred skúškou.

A naraz Ježiš povie: Keď žobrák umrel, anjeli ho zaniesli do Abrahámovho lona. Zomrel aj boháč a pochovali ho a ten sa ocitol v pekle v mukách.

Nevieme si ani predstaviť ten šok! V jednej katechéze pre deti sa farbisto popisuje pohreb boháča. Množstvo kvetov, ľudí, hudba, chváloreč – veď zomrel taký zbožný človek, Bohom požehnaný.

Pohreb Lazára? Iste na obecné trovy, nik nad nim nežialil, nemal na pohrebe ľudí. Vieme si predstaviť aj rozdiel v pomníkoch. Lazar vlastne ani nemal!

A Ježiš si dovolil povedať, že žobrák bol v radosti a boháč, ktorý nedostal od Ježiša ani meno, v pekle!

Bohatstvo sa považovalo a považuje u Židov stále za Božie požehnanie. V regionálnych novinách začal vychádzať seriál: Narodení pod Dávidovou hviezdou... Prví Židia usadení v Čadci hneď patrili k bohatým.

Čo my? Aký je náš postoj? Nepotrebujeme vo svojom myslení urobiť revolúciu? Neviem koľkí sme tu s takýmto postojom?: Ja sa modlím, chodím do kostola...a pritom sa mám horšie ako ten a ten, čo do kostola nechodí.

Ozaj, ako nás oslovuje dnešné evanjelium?  

Učíme sa, aby sme sa pri počúvaní evanjelia vždy pýtali na svoju úlohu. Minulú nedeľu sme si povedali: ten špatný správca, ktorý spreneveril Bohom zverené hrivny času, vlôh a príležitostí k dobrému, to som ja. Ja mám od Boha v prenájme dary, celý život.

Inokedy sa ľahko nájdeme v márnotratnom synovi alebo v nemocnom , ktorý prosí o uzdravenie. V dnešnom evanjelia by sme asi úlohu, ktorá by na nás “sadla”, márne hľadali.

Najprv boháč. Kto z nás je bohatý? Až tak bezcitní tiež nie sme, aby sme nechali niekoho umrieť u svojich dverí. O nás to teda dnes nie je.

A pozícia žobráka? Tiež nám nesedí - hladom ešte neumierame. Alebo úloha boháčových bratov? Tiež nie, nemáme takú bohatú rodinu.

Čo teda? V tej histórii o boháčovi a Lazarovi sa cítime dobre len v roli diváka. Pozeráme a súdime: boháč sa nám nepáči - je záporný typ. Nemal by byť taký sebecký!

S chudákom sympatizujeme a radujeme sa s ním z hapyendu – veď sa dostal do neba.

Lenže, bratia a sestry, predsa sa hovorí o nás. Väčšinu z nás asi kostým odporného boháča neminie. Pretože stačí pozornejšie pozrieť, aby sme poznali, že boháč nie je odsúdený za to, koľko mal v banke, aký je jeho zápis v pozemkovej knihe; ba ani nie za to, že sa dobre naobedoval. Jeho zloba je v zlom zmýšľaní: Čo je mi po žobrákovi, čo je mi po chudákovi, čo je mi po kom. Ja sa mám dobre, nič mi nechýba. Je to preto, lebo mňa má Pán Boh rád. Som teda dosť dobrý, keď ma Pán Boh má tak rád. Nemusím si robiť starosti o nikoho a o nič. A o toho žobráka vôbec nie. Keby bol on tiež dobrý, staral by sa o neho Boh - chudoba a trápenie je Boží trest. Čo by som sa Bohu do toho plietol, ako si to s tými darebákmi vybavuje?

Poznáte známy gýčový príbeh: Mladík sa pýta mudrca, ako je to možné, že stačí trochu bohatstva a už nevidia ostatných, myslia len na seba a svoje zisky. Mudrc povie: Pozri sa von oknom, čo vidíš? Ulicu, ľudí... Pozri do zrkadla. Čo vidíš?  - Seba. Teda: Stačí trochu striebra a vidíš iba seba.

V uvedení do evanjelia sme počuli: Každý rozumný človek sa snaží pamätať na zadné kolieska. Boháč neskoro pozdvihol oči a videl Lazara!

Dvíhajme oči k Bohu v modlitbe a uvidíme svojich bratov.

Turzovka, 25.9.2016




Prihlásiť

Prihláste sa do svojho účtu

Užívateľské meno *
Heslo *
Zapamätať

Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, všetky práva vyhradené.

Copyright © 2014 - 2022.

Created by Silvester Judák.

Tvorba farských webov.