Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

1 Sam 1, 9-20, Mk 1, 21b-28

V nedeľu som hovoril s umelcami, ktorí koncertujú na svätých omšiach.

Spomenuli, že kňazi by mali kvôli kázňam vo farnostiach rotovať. Známe, kazateľ sa po čase opočúva.

Dnes nám zaznelo: V sobotu vošiel Ježiš v Kafarnaume do synagógy a učil. I žasli nad jeho učením, lebo ich učil ako ten, čo má moc, a nie ako zákonníci. Bola to Ježišova novosť? Zdá sa, že nie len to. Bola to moc Ježišovho slova.

Ústrednou témou tohto úryvku je otázka Ježišovej moci. V origináli je exousia (autorita), čo našu úvahu môže iba prehĺbiť.

V prvej krátkej časti (1,21-22) Ježiš a jeho novopovolaní učeníci vstupujú do Kafarnauma. V sobotu Ježiš vošiel do synagógy a začína učiť. Ľudia, ktorí ho počuli učiť žasli, lebo ich učil ako ten, čo má moc, a nie ako zákonníci.

Slovo pre autoritu, exousia, súvisí so slovesom exesti, čo znamená „je to zadarmo" alebo „je to dovolené". Inými slovami, exousia je „zvrchovaná sloboda" toho, kto koná bez prekážok. Ježišovo učenie o zvrchovanej slobode je v kontraste s učením zákonníkov. Rozdiel je v tom, že učiteľská autorita zákonníkov závisí od ich znalosti a dodržiavania tradície – najmä tradičnej interpretácie Tóry. Ježiš však učí s nezávislou autoritou – alebo skôr s Božou autoritou (porov. 11,28-33). Zatiaľ čo zákonníci sú viazaní tradíciou, Ježiš je relatívne slobodný – slobodný tak, ako je slobodný len ten, kto žije priamo z Božej autority a podľa nej. Teda z Božej moci a preto má moc.

V ďalšej časti pokračuje Marekov text (1:23-28) práve so zameraním sa na Ježišovu moc (autoritu).

Máme tu typický príbeh exorcizmu. Otázka, skôr výkrik voči Ježišovi: Čo ťa do nás, Ježiš Nazaretský? Prišiel si nás zničiť? Prišiel svojou mocou zničiť zlo.

Ježišovo pokarhanie zlého ducha a príkaz vyjsť od postihnutého, opis kŕčov (lomcovania), hlasných výkrikov a odchodu od muža, sa nachádza v iných záznamoch o exorcizme (porov. Mk 5,2.7.8.13; 9,25-26).

Ďalšie prvky v tomto príbehu majú paralely s príbehom o utíšení búrky (Marek 4:35-41). Ježišovo pokarhanie (epetimēsen) ducha a príkaz „mlčať" (phimōthēti) v 1:25 sú paralelné s Ježišovým napomenutím (epetimēsen) vetra a príkazom „byť ticho" (pephimōso) v 4:39. Odpoveď davu v 1:27, „čo je to (ti estin touto)“..., veď rozkazuje dokonca aj nečistým duchom a oni ho poslúchajú (hypakouousin), je paralelná s odpoveďou učeníkov v 4:41: „Kto je to teda (tis ara houtos estin), že ho aj vietor a more poslúchajú (hypakouei)?"

Tieto podobnosti naznačujú, že pre prvých kresťanov, ktorí formulovali a odovzdávali tieto príbehy, exorcizmus a utíšenie búrky ilustrujú podstatu: Ježiš má moc nad prírodným svetom (vietor a more) a nadprirodzeným svetom (démoni).

Žiaľ to kazatelia nemajú - aby som sa vrátil k úvodu. A nepomôže ani rotovanie.

Turzovka, 9.1.2024

Pozri tiež:

https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/75-utorok-1-tyzdna

https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/632-utorok-1-tyzdna-2

https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/1100-utorok-1-tyzdna-3

https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/1562-utorok-1-tyzdna-4

https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/2436-utorok-1-tyzdna-2

https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/2850-utorok-1-tyzdna-21

https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/3294-utorok-1-tyzdna-22

https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/3763-utorok-1-tyzdna-23