Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Iz 41, 13-20, Mt 11, 11-15

 V Písme svätom sa nachádzajú texty, ktoré sú ťažko prijateľné a ťažko pochopiteľné. 

Ťažko prijateľné (vyberiem zopár):

Blahoslavenstva – skúste podľa nich žiť.

Ježišov radikalizmus  – Ježiš mu vravel: "Ak chceš byť dokonalý, choď, predaj, čo máš, rozdaj chudobným a budeš mať poklad v nebi. Potom príď a nasleduj ma!" (Mt 19,21).

Alebo - hovorím vám: Ľahšie je ťave prejsť cez ucho ihly, ako boháčovi vojsť do Božieho kráľovstva. (Mt 19,24)

Ale Ježiš mu povedal: "Poď za mnou a nechaj, nech si mŕtvi pochovávajú mŕtvych."(Mt 8,22)

Ťažko pochopiteľné:

Kde bude mŕtvola, tam sa zhromaždia aj orly (Mt 24,28)

Patria tam aj slová dnešného evanjelia:

Ale ten, kto je v nebeskom kráľovstve menší, je väčší ako on (Ján)... Od dní Jána Krstiteľa podnes trpí nebeské kráľovstvo násilie a násilníci sa ho zmocňujú.

Prirodzene, ťažko prijateľné state sú zároveň aj ťažko pochopiteľné a naopak.

Povenujme sa nejasnostiam dnešného evanjelia.

Ako je to s Jánovou veľkosťou a malosťou?

V Jeruzalemskej Biblii (Dobrá kniha 2013) sa v poznámke k tomuto veršu píše: Už tým, že patrí do Božieho kráľovstva, zatiaľ čo Ján ako predchodca zostáva pred bránou.. Toto slovo stavia proti sebe dve epochy Božieho diela, dve „ekonómie“ bez podceňovania Jánovej osoby: časy Kráľovstva úplne presahujú časy, ktoré ich predchádzali a pripravovali.

Tu dopĺňam Ježišove slova: Veru, hovorím vám: Mnohí proroci a spravodliví túžili vidieť, čo vidíte vy, ale nevideli, a počuť, čo vy počúvate, ale nepočuli: (Mt 13,17).

Ako je to s násilím a Božím kráľovstvom?

V poznámke k tomuto veršu Jeruzalemská Biblia píše:  Tento výrok sa vysvetľuje rozličným spôsobom. Môže tu ísť:

  1. o sväté násilie tých, ktorí sa zmocnia Božieho kráľovstva za cenu najtvrdších odriekaní;
  2. o zlé násilie tých, čo ho chcú nastoliť zbraňami (zelóti);
  3. o tyraniu diabolských mocnosti a ich pozemských prisluhovačov, ktorí si namýšľajú, že si udržia vládu nad týmto svetom a prekazia rozmach Božieho kráľovstva.

Napokon niektorí prekladajú: „Nebeské kráľovstvo si razí cestu násilne“, totiž nastolí sa s mocou napriek všetkým prekážkam.  K tomu môžem dodať. Sú state Biblie ľahko prijateľné. 

Ľahko prijateľné:

To sú časti Písma, ktoré ochotne prijímame. Niekto ich nazval „gýčové state“. Samozrejme nie z pohľadu hodnoty Písma, ale z pohľadu čitateľov. Niektorí ich radi prijímajú, ako sa prijímajú gýče. Nič od nich nežiadajú, nevedú  ich k zamysleniu.

Taká môže byť i stať z dnešného prvého čítania. Kto si nevšimol túto vetu?: Ja som Pán, tvoj Boh, ktorý ťa drží za ruku a hovorí ti: „Neboj sa, ja ti pomôžem!

Nebojže sa, červíček Jakub, hŕstka Izraela, ja sám ti pomôžem“

Táto stáť je potešujúca! Nech nás poteší, aby sme sa nebáli vyššie spomenutého „násilia“ a náročných, ťažko prijateľných, časti Svätého písma.

Turzovka, 10.12.2015