Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

1 Jn 2, 18-21, Jn 1, 1-18

Každé evanjelium začína popisom Ježišovho pôvodu.

Je prirodzené, veď o ňom sú evanjelia.

Marek nám predstavuje Ježiša ako dospelého a hovorí nám, že Ježiš bol „muž z Nazareta“, ktorého príchod napĺňa príchod Božej spásy, ako to predpovedal prorok Izaiáš.

Matúšove a Lukášove rozprávania sa začínajú od detstva, pričom samotné počatie a narodenie Ježiša zasadili do proroctiev dávnych čias a Božej snahy oslobodiť ľudstvo.

Ján však posúva svoju správu o Ježišovi, Slove, späť na začiatok samotného času. Píše, že skôr než bolo stvorené čokoľvek iné, Ježiš už bol. Pomocou pojmov filozofa Filóna, ktoré si osvojuje a zároveň rozširuje jeho filozofické uvažovanie, vysvetľuje, že Ježiš ako božské Logos nebol na počiatku len s Bohom, ale bol Bohom. Aby ešte viac zdôraznil ústrednú úlohu Ježiša v Božej identite a zámere, Jánov prológ tiež tvrdí, že samotné stvorenie vzniklo prostredníctvom jeho životodarnej činnosti: „Všetko povstalo skrze neho a bez neho nepovstalo nič z toho, čo povstalo.

Ján tu predstavuje Ježiša ako „toho, kto je s Bohom“. Ako sa bude jeho rozprávanie odvíjať, Ján bude naďalej zdôrazňovať, že vidieť Ježiša naozaj znamená vidieť Otca. Keď sa Tomáš v pochybnostiach konečne vyrovná so skutočnosťou, že Ježiš je nažive, jeho vyznanie by mohlo poslúžiť ako vhodný úvod evanjelia: „Pán môj a Boh môj!“ (20:28).

Napriek svojmu významu pre kresťanskú úvahu o osobe Ježiša, Jánovo evanjelium nebýva príliš obľúbené medzi čitateľmi. „Jánov Ježiš“ sa mnohým zdá príliš rezervovaný, príliš kráľovský a vzdialený od nestálosti ľudského života. Ježiš sa môže zdať v Jánovom evanjeliu menej „pozemský“ ako u iných evanjelistov – o čom by sme však mohli polemizovať. Každopádne jeho evanjelium je „ťažké“, nemá podobenstvá, je potrebné sa naň viac sústrediť, uvažovať.

Takže uvažujme:

Ján zdôrazňuje, že „svet vznikol skrze neho“. Ježiš bol neoddeliteľnou súčasťou formovania zeme a všetkých jej stvorení. Hoci je Ježiš transcendentný, dôverne pozná každý rozmer stvorenia. 

Ján predstavuje Ježiša ako zdroj zjavenia a milosti pre ľudstvo: on je „pravé svetlo, ktoré osvecuje každého“ - odráža Božiu slávu a je „plný milosti a pravdy“.

Ďalším kľúčovým motívom, ktorý sa tu uvádza, je tragické odmietnutie Ježiša vo svete: Bol na svete a svet povstal skrze neho, a svet ho nepoznal. Prišiel do svojho vlastného, a vlastní ho neprijali.

Pre Jána je fascinujúce, že v Ježišovi sa Boh vteľuje a prebýva medzi nami a ešte viac to, že sa tak hlboko zapletie do našich zvrátených vzťahov, že je dokonca ochotný znášať poníženie a nenávisť stelesnenú v kríži. Prichádza k svojim vlastným a stráca pre nich svoj život, aby sa aj oni stali Božími deťmi a boli tak ako on blízky Otcovmu srdcu.

Turzovka 31.12. 2022

Pozrite tiež:

https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/1978-31-december

https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/2420-31-december-19

https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/2834-31-december-20

https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/3279-31-december-21