Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Minule

Je veľmi nebezpečné a pohodlné všetko zvaľovať na pokušenie a na zlého ducha.

Od Ježišovej smrti a vzkriesenia sa diabol so svojimi prívržencami podobá porazenému vojsku, ktoré na ústupe narobí mnoho škody

 Zdroje morálneho zla

Ruský teológ Boris Vyšeslavcev napísal: Naše srdce je naozaj koreňom a stredom života. Ukazuje, či je človek dobrý, alebo zlý. Podnecuje ostatné sily k činnosti a keď vykonali svoje dielo, srdce prijíma do seba výsledok týchto akcií, aby posilnilo, alebo oslabilo ten pocit, ktorý charakterizuje stálu dispozíciu človeka. Zdá sa, že srdcu by sa malo zveriť riadenie života. Veď to tak v mnohých prípadoch je. Možno, že na počiatku to tak aj bolo. Ale prišli vášne a všetko uviedli do zmätku. Keď sú tieto vášne prítomné, potom naše srdce neukazuje bezpečne cestu. Naše dojmy nie sú také, aké by mali byť. Túžby sú zvrátené a strhávajú činnosť iných síl ku plytvaniu. Toto je teda program: udržuj svoje srdce pod kontrolou a podrobuj všetky city, túžby a náklonnosti prísnej kritike. Keď bude srdce očistené od vášní, potom bude môcť konať podľa svojej chuti.

Čo chápať pod pojmom „srdce človeka“?

Hovorili sme o tom trocha v 22 úvahe. Je to rozum inteligencia (IQ) a cit –emocionálna inteligencia (EQ). A aj intuícia (21 úvaha).

Kde sa nám stratili tieto prirodzené dary?

Boris Vyšeslavcev k tomu poznamenal: „Možno, že na počiatku to tak aj bolo. Ale prišli vášne a všetko uviedli do zmätku.“ Múdry Chesterton to vyriešil: „Nepochopil som nič kým som si nepreštudoval katolícku náuku o dedičnom hriechu. Tá mi otvorila oči.“ Áno, na počiatku to bolo bezproblémové, ale človek sa odklonil od Boha.

Riešenie?

B. Vyšeslavcev: Zdá sa, že srdcu by sa malo zveriť riadenie života. Samozrejme ak je pri Bohu. Ak odoláme vášňam. Ak nie, potom naše srdce neukazuje bezpečne cestu.

Nuž, všetko je to o našej askéze! A neberme ju iba ako zriekanie sa, alebo premáhanie sa! Chesterton v tej súvislosti poznamenáva: „Čnosť nie je iba nedostatkom neresti, neznamená len vyhýbať sa mravnému nebezpečenstvu; čnosť je niečo živého a konkrétneho ako bolesť alebo určitá vôňa. Milosrdenstvo neznamená nebyť krutý alebo nepomstiť sa a netrestať; znamená niečo zrejmého a úplne konkrétneho ako slnce...“

Nabudúce:

Pokušenia tela, sveta a diabla