Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Minule

Každý pád je záležitosť ducha, nášho myslenia, vôle.

„Boh je nekonečne dobrý a všetky jeho diela sú dobré“. (KKC 385)

„Milujúcim Boha všetko slúži na dobré“. (Rim 8:28)

 Zdroje morálneho zla

Priateľ, ktorý pozorne sleduje tieto úvahy z asketiky mi poslal pekné vyjadrenie Tona Ružinovského o prameni morálneho zla:

„Boh je láska. Absolútna láska! Láska, každý kto ju pocítil tak vie, že má túžbu rozdávať sa.

No a Boh sa „rozdáva" i cez stvorenie nás ľudí a cez stvorenie miesta pre nás,

s názvom a podstatou-Raj. Teda Boh nás stvoril v dokonalom Raji, mieste bez zla, bez bolesti, bez chorôb, bez nudy a bez smrti.

Boh, keďže je absolútny, dokonalý, nás absolútne miluje, ale netrpí našimi slabosťami, napr. žiarlivosťou. Preto nám dal i dokonalý svet, ale aj nežiarlivú možnosť absolútnej slobody. Teda i slobody odmietnuť ho, neposlúchnuť ho, vzbúriť sa proti nemu. Pretože Boh je absolútna láska i absolútne dobro, tak vzbura proti Bohu - absolútnemu dobru (a absolútnej láske), môže spočívať len v poznaní a spriahnutí sa s absolútnym opakom Boha (teda absolútnej Lásky i Dobra) a tým je zlo. A to sme ľudia urobili. Poznaním zla a chovaním sa podľa Zla, sme vlastne sami sa vyhnali z Raja. Predsa so Zlom už nemôže byť Raj. Tak sa nás potom chytilo i zlo chorôb a smrti, atď.

Návrat do Raja však máme otvorený! Bránu nám ukázal Ježiš Kristus! A ísť, či neisť do nej, je na každého z nás slobodnom rozhodnutí !!!“

       Odkiaľ je teda to morálne zlo?

Je veľmi nebezpečné všetko zvaľovať na pokušenie, na zlého ducha. To je príliš pohodlné. Ľahko by sme sa chceli zbaviť zodpovednosti. Zlý duch má v našom živote len toľko moci, koľko mu sami dáme. Naše osobné hriechy nemôžeme zvalil na nikoho.

      Aká je moc zlého ducha?

Od Ježišovej smrti a vzkriesenia sa diabol so svojimi prívržencami podobá porazenému vojsku, ktoré na ústupe narobí mnoho škody. (Schmaus). Nemôže však naozaj ublížiť tomu, kto sa pevne drží Ježiša a bojuje jeho osvedčenými zbraňami. "Napokon upevňujte sa v Pánovi a sile jeho moci. Oblečte si Božiu vyzbroj, aby ste mohli čeliť úkladom diabla. Stojte teda, bedra si prepášte pravdou, oblečte si pancier spravodlivosti, a obujte si pohotovosť pre evanjelium pokoja " (E f 6,10-21,14-15)

Nabudúce

Zdroje morálneho zla II.