Minule:
Zvýšila sa životná úroveň, zmenila sa aj ponuka potravín a silný, až agresívny marketing robí tlak výrobcov na spotrebu.
Prejedáme sa najčastejšie počas sviatkov, rodinných stretnutí, alebo na večierkoch.
Prejedanie sa najmä v strese, keď sa zvyšuje produkcia kortizolu.
Lekár hovorí: „Keby som ja bol kazateľom, určite by ma viac počúvali ako farárov a mal by som lepšie výsledky. Ukázal by som dôsledky hriechu na zdravie a oni by sa vystríhali promiskuite, viac sa postili a vyhli by sa obžerstvu. Ukázal by som im, že množstvo chorôb má psychosomatické príčiny.“
Poznám pár lekárov-kňazov, ale nebadať, žeby sa im to viac darilo. A vieme, že ani lekári nevedia ovplyvniť svojich pacientov. Zdá sa, že sme nepoučiteľní!
Zbytočná osveta?
Kasián píšuci pre mníchov žijúcich na púšti v 4. storočí po Kristovi vysvetľuje: „Stav, keď je brucho naplnené všemožnými jedlami, dáva možnosť zrodu bezuzdnosti (neviazanosti). Rovnako ani myseľ pridusená ťarchou množstva jedla nenapomáha mysleniu - duchovnu.”
Trochu archaické zdôvodňovanie, ale Kasián píše o stave, ktorý všetci poznáme na vlastnej koži a vlastne analyzuje dosť presne celú spoločnosť „na vrchole civilizácie“.
Ak som to správne pochopil, obžerstvo je základom spohodlnenia človeka a spoločnosti, ktorá sa stáva konzumnou, nemysliacou. A ako som už spomínal, obžerstvo má súvis s lenivosťou.
Prečo sa potrebujeme očistiť od týchto nerestí?
Neresť je vlastnosť, osobnostný návyk, ktorý nám ubližuje, zotročuje nás a bráni nám nasledovať Krista, žiť celistvý, cnostný, pokojný, vyrovnaný, dokonale slobodný život v dokonalej láske.
Kasián dôvodí duchovne a obrazne.
Ak teda chceme byť kompaktné, nie popraskané a deravé nádoby, do ktorých sa môže ako olej vliať Duch Boží, ak túžime byť Kristova nevesta bez poškvrny a hany, ktorá čaká na svojho ženícha, ak chceme žiť v Kristovom svetle a v jednote s ním spolupracovať s Božou milosťou na očistení svojho života, potrebujeme askézu.
Nabudúce: Motivácia k premáhaniu obžerstva